Beneficiile compresiei musculare

Compresia musculara

Mit sau realitate?!

Cateva notiuni despre compresia musculara!!

Compresia este folosita atat in sporturile individuale de anduranta: alergare, ciclism, inot, triatlon, motociclism, cat si in sporturi de echipa: fotbal, rugby, handbal, baschet, volei, sporturi care in general presupun eforturi de durata relativ scurta, dar intensa, in stil exploziv.

Principiul de functionare al compresiei musculare se axeaza in principal pe doua componente: de compresie si de contentie.

Prima componenta, cea de compresie, consta in faptul ca o anumita presiune exercitata pe un muschi duce la accelerarea fluxului sangvin in muschiul compresat, in special a fluxului sangvin de retur. Fluxul sangvin cu oxigen proaspat dinspre inima spre muschi este accelerat atat de actiunea de pompare a inimii, cat si de gravitatie (ne referim la circulatia din picioare/brate intr-o pozitie verticala normala). Insa fluxul sangvin de retur, adica sangele cu dioxid de carbon care circula dinspre muschi spre inima este cel care trebuie accelerat astfel incat intreg circuitul sangvin sa se realizeze in mod optim. Prin accelerarea fluxului sangvin se realizeaza o mai buna oxigenare a muschilor, ceea ce are implicatii benefice atat in functionarea optimala a acestora, cat si in procesul de refacere dupa efort, cand muschii beneficiaza de aportul nutrientilor proveniti din alimentatie.

Totodata, utilizarea compresiei duce la o diferenta semnificativ mai redusa a concentratiei de acid lactic in timpul si dupa un efort fizic intens, adica intr-un regim de frecvenţa cardiaca ridicat. Acest lucru inseamna ca se reduce acumularea de acid lactic in muschi fapt ce contribuie la intarzierea aparitiei starii de oboseala musculara.

A doua componenta, cea de contentie consta in faptul ca purtarea unui echipament de compresie reduce amplitudinea oscilatiilor unui muschi aflat in timpul exercitiului fizic, reduce vibratiile in muschi, amortizeaza socurile in tendoanele muschiului si in ligamentele incheieturilor aferente muschiului.

In timpul exercitiului fizic muschii au o anumita amplitudine de oscilatie (altfel spus, un fel de balans), oscilatii care nu servesc intotdeauna scopului principal al muschilor, adica punerea in miscare a scheletului osos prin contractiile musculare. Aceste oscilatii suplimentare, in special  pentru muschii mari de genul cvadriceps, biceps femural, gamba, reprezinta doar o cheltuiala inutila de energie din partea organismului. Limitarea acestor oscilatii suplimentare prin actiunea de contentie a echipamentului de compresie conduce la economisirea de energie, deci posibilitatea sustinerii efortului fizic pentru o durata mai mare de timp.

 

 

Cum ajuta compresia musculara?

Reduce vibratiile cu 33%

Compresia actioneaza ca un suport muscular, tine muschiul compact si solid reducand vibratiile musculare induse de socurile ce apar in contact cu solul. Vibratiile acestea contribuie la oboseala muschilor si cu cat alergi o perioada mai lunga de timp, vei resimti efectele acestor socuri si muschii vor fi obositi. Pe scurt: Compresia musculara absoarbe socurile si pastreaza un echilibru pe toata durata efortului.

Ajuta la reglarea frecventei si lungimii pasului

Fie ca esti alergator de plat sau alergator montan, alergi distante scurte sau ultramaratoane, lungimea pasului si frecventa acestuia conteaza. Daca alergi pe plat lungimea pasului creste odata cu viteza. Daca faci “joc de glezne” pe o urcare ritmul cardiac creste odata cu lungimea pasului si de aceea este bine sa alergi cu pasi mici, “pasi de ultra” si sa economisesti energie. Compresia musculara protejeaza muschii la urcare dar si pe portiunile de viteza.

Reduce rupturile musculare cu 42%

Socurile repetitive ce apar la contactul cu solul cauzeza rupturile musculare si accelereaza oboseala musculara in timpul alergarilor. Compresia musculara limiteaza vibratiile si absoarbe socurile reducand rupturile musculare si oboseala acumulata.

Reduce inflamatiile cu 50%

Antrenamentele lungi si dese nu permit muschiului sa se recupereze si atunci apar inflamatiile musculare. Socurile si vibratiile au si ele rolul lor in inflamarea muschilor si tendoanelor. Un echipament de compresie adecvat va reduce socurile si oboseala, reducand astfel inflamarea tendoanelor si muschilor si ajuta la o recuperare mai rapida.

Reduce riscul de accidentare cu 29%

Tendinita, durerile musculare si accidentarile vor scadea odata cu purtarea echipamentelor de compresie musculara, fie la concursuri sau antrenamente mai lungi. Limitand vibratiile, compresia musculara garanteaza o mai buna sustinere a musculaturii si asigura mai putin stres asupra tendoanelor.

Reduce riscul de abandon

Absorbtia socurilor si reducerea riscului de accidentare datorate purtarii echipamentului de compresie musculara, te va ajuta sa termini o cursa, fie ea lunga sau scurta, in cele mai bune conditii. Antrenamentul are si el rolul lui in reducerea riscului de abandon :) Nu te gandi ca daca porti echipament de protectie si nu te-ai antrenat, vei termina Barkley Marathons :D Un studiu realizat la UTMB, indica faptul ca in ultimii 4 ani 52.9% din ce care au terminat cursa purtau jambiere de compresie fata de 46.2% din cei ce nu au terminat.

Ajuta circulatia sangvina

Doctorii recomanda echipamentele de compresie pacientilor imobilizati la pat sau celor cu varice si cu probleme ale sistemului limfatic. Acesti ciorapi cresc presiunea asupra vaselor de sange si accelereaza circulatia sangelui catre inima, contribuind la dezvoltarea sistemului venos si la o trecere mai rapida a toxinelor de la nivelul muschilor picioarelor catre ganglionii limfatici, avand efecte similare cu cele ale unui masaj.

Cateva notiuni despre circulatia sangvina!!

Sangele neoxigenat de la periferie ajunge la inima prin vene, prin intermediul vaselor de sange:

- Vene superficiale (cele mai aproape de piele)

- Vene profunde (localizate in grupele de muschi)

- Vene perforante sau comunicante (cele care fac legatura intre venele superficiale si venele profunde)

Cand stam in picioare, sangele trebuie sa lupte impotriva gravitatiei si sa urce catre inima. Intr-un sistem venos sanatos, la acest proces contribuie muschii piciorului(care comprima venele profunde) si valvele din interiorul venelor, care mentin cursul sangelui in directia potrivita.

Cand muschii se contracta, valvele se deschid, iar cand se relaxeaza, valvele se inchid. Atunci cand mergem(deci muschii se contracta), returul venos(circulatia sangelui neoxigenat catre inima) functioneaza bine, insa daca petrecem prea mult timp asezati sau in picioare, in vene se acumuleaza prea mult sange si presiunea asupra lor creste.

Venele profunde au o mai mare rezistenta la presiune decat cele superficiale, care in timp, din cauza acestei presiuni repetate, adaugate la o predispozitie genetica sau alte conditii (sarcina, greutate corporala mare), pot slabi peretii venelor si afecta valvele.

Venele din picior au sarcina cea mai grea, comparativ cu cele din restul corpului, pentru ca pe langa forta gravitationala impotriva careia trebuie sa transporte sangele catre inima, aceste vene trebuie sa faca fata si celei mai mari presiuni.

Produse de compresie

Compresia musculara in diferite sporturi

Atletism

Jambierele si Quad-urile te vor ajuta sa tii crampele departe si sa te recuperezi mai repede. Manecutele tin muschii intinsi si pregatiti pentru aruncarea greutatii sau a discului, evitand accidentarile si intinderile musculare.

Badminton

Manecutele de vor ajuta sa scapi de greutatea simtita in brate dupa un meci lung sau chiar o simpla competitie intre prieteni. Quad-urile te scapa de crampe in zona cvadricepsilor si ajuta la recuperare.

Baschet

Miscarile bruste si rotirile facute in incercarea de a dribla adversarul, pot provoca intinderi ale muschilor si ligamentelor. Jambierele si Quad-urile ajuta muschiul sa stea strans oferind mai multa elasticitate. Manecutele ajuta la o circulatie sangvina mai buna ajutand muschii bratelor sa se oxigeneze mai bine.

Bowling

In incercarea de a obtine o aruncare cat mai buna si precisa, poti provoca leziuni in zona inghinala si lombara, dar si in zona muschilor fesieri. Chilotul de compresie te va ajuta sa previi aceste accidentari neplacute.

Ciclism

Sosetele de compresie sunt cea mai buna metoda de recuperare dupa o zi lunga de antrenament. Purtarea jambierelor in timpul cursei va prevenii crampele si imbunatateste circulatia sangvina.

Fotbal

Full Leg-urile ajuta la o recuperare mai rapida eliminand presiunea din muschi si sporind circulatia sangvina pentru o refacere mai rapida.

Hochei

Fie ca practici Hochei pe gheata sau pe iarba, recupearea bratelor si picioarelor este importanta. Manecutele, jambierele si chilotul de compresie vor spori recuperarea si refacerea fibrelor musculare.

Inot

Simti bratele grele dupa fiecare antrenament si picioarele incordate? Nimic mai simplu: ai nevoie ca muschii sa se refaca pentru a putea duce si antrenamentul de maine. Manecutele, sosetele de compresie si quad-urile te vor ajuta sa te recuperezi si sa fii fresh pentru ziua urmatoare.

Tenis

Fie ca joci tenis de masa sau de camp, muschii au nevoie de recuperare iar tu ai nevoie de confort in timpiul meciului. Jambierele, quad-urile si manecutele te vor feri de crampe in timpul meciului, iar sosetele de compresie te vor ajuta sa te recuperezi mai repede.

Triathlon

Pantalonii de triatlon iti ofera confort atat la alergare cat si la bicicleta. Jambierele si manecutele elimina presiunea din muschi chiar si cand esti incordat si soliciti muschii la maxim.

Alergarea Montana

Avantajul de a alerga pe poteci: Descoperi mai multe locuri intr-un timp mai scurt. De la pantalonii de alergare montana la jambiere, manecute si quad-uri fiecare au rolul lor in prevenirea crampelor si realizarea unui antrenament(sau cursa) reusite. Full Leg- urile si sosetele de compresie ajuta la o recuperare rapida si eficienta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Powered by themekiller.com